INCIDENT RESPONSE Nedir?

Bir kurum yada kuruluşun güvenlik ihlali yada siber saldırı ile karşılaştığında olayı düzene sokma faaliyetine kalkışma sürecidir. Burada önemli nokta olaya etkin bir şekilde yönetim sağlanarak en az veri kaybı yaşamasını önleyerek, şirketin itibar kaybını ve maddi zararı asgari düzeyde tutmaktır.

Siber saldırıların etki boyutu zaman geçtikçe artmakta ve hedeflere daha çok zarar vermektedir. Bu tarz kötü olayların yaşanmaması için saldırılara karşı şirketlerin kendi sistemlerini anlık olarak savunması hayati önem arz etmektedir.

SANS Enstitüsünün yaptığı açıklamaya göre Computer İncident Response Team (CIRT) adı altında bir ekip kurulmalıdır. Bu ekip güvenlik ve IT personeliyle birlikte insan kaynakları ve halkla ilişkiler departmanını içermelidir. Güvenlik ihlallerine, potansiyel olarak açıklıklara karşı sorumlu gruptur. Teknik anlamda destek olabilecek kişilerin yanısıra, rehberlik yapabilecek tecrübeli kişilere de sahip olmalıdır bu ekip.

SANS Enstitüsünün bir başka açıklamasına göre olaya müdahale için 6 önemli adım belirlemiştir. Bunları incelediğimizde;

Hazırlık: Bir siber ihlaline maruz kalındığı takdirde izlenecek politika ve prosedürlerin geliştirilmesi sürecidir. Başka deyişle tatbikat aşamasıdır. Olay müdahalesinin en önemli aşaması olarak nitelendirilebilir.

Tanımlama: Saldırı yada bir ihlalin öğrenilmesi durumunda ilk tepkiyi gösterme sürecidir. Sistemde herhangi bir anomali geliştiği zaman CIRT ekibi ile müzakare edilerek yoğun incelemeler araştırmalar sonucunda gereli anomalileri anlama sürecidir. İstihbaratın en önemli olduğu aşamadır. Siber saldırının olduğunu anlama sürecidir eğer bir false-positive durum olduğu anlaşılırsa gereksiz zaman kaybı olacaktır. En ufak detayın bile atlamaması gereken saldırı olup olmadığını anlama durumudur kısacası.

Sınırlama: Olay tespiti yapıldıktan sonra ilk aksiyon alınması gereken aşamadır. Yedeklenen sistemlerin önemi bu aşamada en iyi şekilde anlaşılmaktadır. Tanımlama yapıldıktan sonra sistem saldırıdan önceki haline getirilerek, tanımlanan aşamadaki hataya göre aksiyon alınabilir. Sisteme bağlı kullanıcıların internete olan bağlantısı engellenerek başka kritik verilere ulaşmamasıda sağlanabilir.

Yok etme: En çok teknik bilgi gerektiren aşamalardan biridir. Bir sistemi anlık olarak düzeltmek bir başka zaman saldırı olmayacağı anlamına gelmediği gibi daha çok saldırıya maruz kalabilir. Siber saldırıya sebep olan etkinin iyi tespit edilerek titiz bir şekilde belirlenen kötü amaçlı erişimler engellenmelidir.

Kurtarma: Aksayan sistemin tam anlamıyla hayata dönme sürecidir. Bu aşama gerçekleştikten sonra sistemin tüm fonksiyonun eksiksiz güvenli bir şekilde çalıştığından emin olunmalıdır. Ayırıca saldırıya maruz kalan kurum için saldırının maddi zararlarını anlama sürecidir.

Ders alınması: Çoğu kurumda ihmal edilen aşamalardandır. Bir sistemin fişlenerek siber saldıraya maruz kalması saldırganların iştahını kabartabilir. Bir sisteme dışardan erişilebiliyor olması sürekli bunun yaşanabileceği algısını doğurabilir. Bu tarz sıkıntılara daha maruz kalmak için detaylı bir analiz raporuna ilk başta sahip olunmalıdır. Bu raporun durumuna göre CIRT ekibinin alıncak kararları doğurultusunda eğitim ve teknoloji altyapı yatırımı yapabilir. Bilindiği üzere saldırı çeşitleri artarak yeni yöntemlere geliştirilerek yıkımı büyük saldırılarak artmaktadır. Buna karşın en iyi önemleri erken safhada olmak bir daha saldırıya maruz kalmayı önemli ölçüde azaltacaktır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir